We get you to the top

 

Het CyclingColsConcept ...

 

De Klim-simulatie

Ontwikkeld door CyCCo in het CyCCo 3Ms-MATchLAB

 

Omschrijving
Anders gesteld
Voorbeeld
Getuige-foto's, feiten en cijfers
 :

    Mont Ventoux vanuit Sault
    Col du Galibier vanuit Valloire
    Col du Croix-de-Fer vanuit Rochetaillée
    Plateau de Beille vanuit Les Cabannes
    Ax Bonascre - Ax 3 Domaines vanuit Ax-les-Thermes
    Col du Chioula vanuit Ax-lesThermes
    Col de Portet vanuit Vignec

Voetnoten :

    Als hier iemand zegt: "Dat kan ik niet" ...
    Fietsen op het vlakke, bergop fietsen, bergaf fietsen, versus: je snelheid, je vermogen, je gewicht, je ...
    CYclingCols, voor welke klim-aanpak kies jij?

 

Omschrijving 

CyCCo bundelt, verwerkt en optimaliseert voor jou, intekenende fietser de "CyCCo 3M’s: Mens-Machine-Mountain":
je individuele fysiologische parameters, t.t.z. datgene wat jij, nog gezond voor je lijf en leden, net aankan,
de technische parameters van je klim-fiets en de col-parameters van jouw grote doel “My Big Climb Challenge”.
Dit ganse proces, zeven stappen: CyCCo FittingDynamics.

CyCCo berekent en bepaalt op basis hiervan, zeer gedetailleerd, je individueel te volgen non-stop
klim-strategie om tot op de top van jouw berg te kunnen fietsen “My Big Climb Challenge” en daar
bovenop ook nog jouw beste tijd te realiseren “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

Het resultaat: je hoogst persoonlijke CyCCo Klim-simulatie.

Afhankelijk van je persoonlijke insteek-doelstelling en de realistische haalbaarheid ervan creëert CyCCo volledig
gepersonaliseerde CyCCo 
Klim-simulaties
 voor vijf "Klim-modi", de:

   • Comfort Driven Klim-modus,
   • Eco Driven Klim-modus,
   • Sport Driven Klim-modus, de CyCCo referentiemodus,
   • Race Driven Klim-modus,
   • Pro-Race Driven Klim-modus.

Binnen elke "Klim-modus" differentieert CyCCo meteen ook naar vijf "Klim-niveau's":   

    Klim-niveau -2,
    Klim-niveau -1,
    Klim-niveau +0, het CyCCo referentieniveau,
    Klim-niveau +1,
    Klim-niveau +2.

Zodoende beoogd CyCCo de toegankelijkheid en de non-stop klim-slaagkans te maximaliseren voor
elkeen binnen de CyCCo Doelgroep.
 

CyCCo berekent, gekoppeld aan je CyCCo Klim-simulatie, eveneens je individuele training- en
recuperatieschema’s.

CyCCo streeft hierbij naar absolute veiligheid en blessurevrije conditieopbouw.

CyCCo Klim-simulaties en CyCCo Vaartspel-training matchen perfect en gaan naadloos in elkaar over.

CyCCo Klim-simulaties zijn pure ernst, degelijk wetenschappelijk onderbouwd, geen plaats voor "spielerei".
CyCCo gaat met CyCCo Klim-simulaties ver voor jou, zeer ver!
Slechts één "state-of-the-art" voorbeeldje ter illustratie.
Je hartslag wordt door tal van factoren beïnvloed.
CyCCo houdt daarmee rekening via de: CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module
De CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module is een bereken-tool waarmee de gesimuleerde hartslag wordt
gecorrigeerd in functie van de omgevingstemperatuur en de relatieve vochtigheidsgraad waarbij er wordt
geklommen,
de veranderende lichaam-kern-temperatuur gedurende de klim-prestatie,
de hoogte van de klim-tracks t.o.v. het zeeniveau,
en de reis-, recuperatie- en acclimatisatie-periode die aan het fiets-klimwerk voorafgaat.

Zonder deze CyCCo bereken-module dien je terwijl je klimt, "instant", "à la minute", je hartslag-waarde
te interpreteren en bij te sturen, puur giswerk dat met de in CyCCo Klim-simulaties geïntegreerde
CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module, vermeden wordt. 
Een concreet klim-voorbeeld: Col du Chioula vanuit Ax-lesThermes.

Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.

Terug

 

Anders gesteld 

CyCCo bundelt, verwerkt, berekent, optimaliseert, adviseert en begeleidt zodat jij je volledig kan concentreren
op trainen, op recupereren ná je training en op je grote non-stop klim-uitdaging “My Big Climb Challenge
en “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

De CyCCo Klim-simulatie adviseert je bij het doseren van je krachten tijdens je hele klim, vanaf je
eerste pedaalslag tot op je top “My Big Climb Challenge”, een benadering die haaks staat op er met
brute kracht, puur op karakter, zomaar even tegenaan gaan, op de tanden bijtend en hopend die top
te kunnen halen.

De CyCCo Klim-simulatie maakt dat "klimmen" zeer zeker "genieten" wordt.

De CyCCo Klim-simulatie is bedoeld om te slagen in een gesteld "non-stop" fiets-doel, een fiets-klim-doel,
een fiets-event, binnen het CyCCo Col-aanbod.

De CyCCo Klim-simulatie maximaliseert de slaagkans voor elkeen uit de CyCCo Doelgroep.

De CyCCo Klim-simulatie: voorzichtig, veilig, blessurevrij streven, gepersonaliseerd, met de focus op
je individueel gestelde fiets-doel.

Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.

Terug

 

Voorbeeld 

Enkel ter introductie vind je hieronder een concreet voorbeeld van een CyCCo Klim-simulatie.
Het spreekt voor zich dat bij dit alles heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.

 

Het CyCCo Klim-simulatie voorbeeld: 

 

    Veronderstel, je hebt een concreet klim-doel voor ogen, bijvoorbeeld:

       - Superbagnières vanuit Bagnères de Luchon :
                 - Col-Her-Ken-Getallen
                 - Col-Steilheidsklassen
                 - Col-Profiel
                 - Col-Road-Profiel
                 - Col-Beschrijving
 

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde "CyCCo Klim-simulatie tandwielset data", met de focus op het slagen in je vooropgestelde klim-doel;
     Sport Driven Klim-modus, de CyCCo referentiemodus, Klim-niveau +0, het CyCCo referentieniveau:

       - Merk op, CyCCo rekent je voor dat enkel de voor-achter-tandwielset
         overeenkomstig het "groen" ingekleurde "OK" voor jou passend is,
         en je voor die tandwiel-combinatie(-s) op de aangegeven helling,
         eveneens "groen" ingekleurd, uiteraard over een vermogen-overschot beschikt.

       - Merk eveneens op dat CyCCo je "voor-achter-tandwielset", je "trap-frequentie"
         en je "snelheid" op elkaar afstemt is uitgaand van je beschikbaar vermogen
         en er tevens van uitgaand dat je nooit in een toestand van vermogen-deficit
         mag terechtkomen.   

 

 

   • De aandrijflijn ziet er na de modificatie als volgt uit (in de eerste foto merk je ook de Polar trap-frequentie-sensor op):

 

 

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde "CyCCo Klim-simulatie basis data", met de focus op het slagen in je vooropgestelde klim-doel;
     Sport Driven Klim-modus, de CyCCo referentiemodus, Klim-niveau +0, het CyCCo referentieniveau:

       - Merk op dat CyCCo je naar jouw maat en bijgevolg perfect passende
         klimzones aanreikt voor zowel "harslagmeter" als "powermeter".

       - Merk op dat CyCCo iedere klimzone een kleurtje meegaf, 5 in totaal.

 
      - Merk op dat de CyCCo klimzones afgestemd zijn op: A Recupereren,
         B Even wat gas terugnemen en C Klimmen.

       - Merk op dat CyCCo bij dit alles passende "veiligheidsfactoren" inbouwt.

       - Merk het CyCCo "trap-frequentie-advies" op.

       - Merk op dat CyCCo je "snelste klimtijd" voorrekent.

       - Merk eveneens op dat CyCCo je non-stop "slaagkans" berekent.   

 

  

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde "CyCCo Klim-simulatie data", met de focus op het slagen in je vooropgestelde klim-doel;
     Sport Driven Klim-modus, de CyCCo referentiemodus, Klim-niveau +0, het CyCCo referentieniveau:

       - Merk op, CyCCo geeft je voor elke significante helling-wijziging van het parcours
         naar jouw maat en bijgevolg perfect passend: "trap-frequentie-advies", "schakel-advies",
         "snelheid-advies", "tijd-advies", vermogen-advies" en "hartslag-advies"
.

       - Merk eveneens op dat CyCCo een estimatie van de weersgesteldheid ter plekke in de
         CyCCo Klim-simulatie heeft opgenomen.

  

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde "CyCCo Klim-simulatie data", met de focus op het slagen in je vooropgestelde klim-doel;
     Sport Driven Klim-modus, de CyCCo referentiemodus, Klim-niveau -2, Klim-niveau -1, Klim-niveau +1 en Klim-niveau +2:

       - Merk op dat CyCCo in functie van je aanvoelen: "de benen van die dag",
         correcties heeft voorgerekend zodat je je objectief nog net voor je start kan bijstellen.

       - Merk eveneens op dat CyCCo de "Klim-Niveau" strookjes (zie de plaatjes hier vlak onder)
         passend ontwierp zodat ze eenvoudig in de CyCCo Klim-simulatie (zie het plaatje hier
         vlak boven) kunnen worden ingeschoven.   

 

 

   • De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde "CyCCo Klim-simulatie synthese data", met de focus op het slagen in je vooropgestelde klim-doel;
     
Sport Driven Klim-modus, de CyCCo referentiemodus, Klim-niveau +0, het CyCCo referentieniveau:

       - Merk op dat CyCCo je met deze CyCCo synthese data ondersteunt voor het geval je
         klim-parcours met "helling-procent-bordjes" bewegwijzerd is.
         In dat geval komt het CyCCo advies overeen met de best passende "helling-procent-regel"
         in het plaatje hier vlak onder.        

  

 

   • Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie   

Terug 

 

Getuige-foto's, feiten en cijfers 

Ter ondersteuning-illustratie vind je hieronder enkele concrete foto-voorbeelden van CyCCo Klim-simulaties.
Op enkele foto's zie je de door de fiets-computer geregistreerde eind-klim-tijd, vergelijken die even met deze van de CyCCo Klim-simulatie

Het spreekt voor zich dat bij dit alles ook heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.

 

De CyCCo Klim-simulatie foto-voorbeelden:

 

    De beklimming van de Mont Ventoux vanuit Sault, getuige-foto's, feiten en cijfers:

       - De foto-locatie:
         In het base camp, klaar voor vertrek.

       - De klim-weercondities:
         Ideaal klimweer, droog, aangename temperatuur, weinig wind.

       - Het Non-Stop-Col-Klim-Diploma:
         Met glans geslaagd.
         De rijder was niet geïnteresseerd in het neerzetten van de gesimuleerde snelste tijd, die kolom werd dan ook niet uitgeprint,
         slagen zonder te moeten afstappen was het ultieme doel: “My Big Climb Challenge”.

 

Terug

 

    De beklimming van de Col du Galibier vanuit Valloire, getuige-foto's, feiten en cijfers:

       - De foto-locatie:
         Op de top, net aangekomen.

       - De klim-weercondities:
         Ideaal klimweer, droog, aangename temperatuur, weinig wind.

       - Het Non-Stop-Col-Klim-Diploma:
         Met glans geslaagd.
         De rijder klom 02:25:08 uur, slechts even trager dan de gesimuleerde snelste tijd, zijnde 02:25 uur: “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

 

Terug

 

    De beklimming van de Col du Croix-de-Fer vanuit Rochetaillée, getuige-foto's, feiten en cijfers:

       - De foto-locatie:
         Op de top, net aangekomen.

       - De klim-weercondities:
         Slecht klimweer, striemende regen, bijtende kou, veel wind.

       - Het Non-Stop-Col-Klim-Diploma:
         Met glans geslaagd.
         De rijder klom 03:18:12 uur, ruim 11 minuten trager dan de gesimuleerde snelste tijd, zijnde 03:07 uur: “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

 

Terug 

 

    De beklimming van het Plateau de Beille vanuit Les Cabannes, getuige-foto's, feiten en cijfers:

       - De foto-locatie:
         Op de top, net aangekomen.

       - De klim-weercondities:
         Mooi klimweer, droog, brandende zon, zeer warm: 30 C°, weinig wind.

       - Het Non-Stop-Col-Klim-Diploma:
         Met glans geslaagd.
         De rijder klom 02:17:51 uur, een kleine minuut trager dan de gesimuleerde snelste tijd, zijnde 02:17 uur: “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

 

 

       - Meer weten over deze col of terug naar: CyCCo Col-Beschrijving Plateau de Beille vanuit Les Cabannes.

Terug

 

    De beklimming van Ax Bonascre - Ax 3 Domaines vanuit Ax-les-Thermes, getuige-foto's, feiten en cijfers:

       - De foto-locatie:
         Op de top, net aangekomen.

       - De klim-weercondities:
         Mooi klimweer, droog, brandende zon, zeer warm: 29 C°, weinig wind.

       - Het Non-Stop-Col-Klim-Diploma:
         Met glans geslaagd.
         De rijder klom 01:07:25 uur, ruim een halve minuut sneller dan de gesimuleerde snelste tijd, zijnde 01:08 uur: “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

 

 

       - Meer weten over deze col of terug naar: CyCCo Col-Beschrijving Ax Bonascre - Ax 3 Domaines vanuit Ax-les-Thermes.

Terug

 

    De beklimming van Col du Chioula vanuit Ax-les-Thermes, getuige-foto's, feiten en cijfers:

       - De foto-locatie:
         Op de top, net aangekomen (foto 1).

       - De klim-weercondities:
         Mooi klimweer, droog, bewolkt, zeer warm: 27 C°, weinig wind.

       - Het Non-Stop-Col-Klim-Diploma:
         Met glans geslaagd.
         De rijder wou absoluut een zeer scherpe tijd neerzetten en vocht gedurende de ganse klim: traject-regel ná traject-regel, tegen zijn eigen
         gesimuleerde snelste tijd, "la lutte contre la montre".
         De rijder klom exact 01:09:55 uur:min:sec, ruim vier minuten sneller dan de gesimuleerde snelste tijd, zijnde 01:14 uur:min:
         “My Best Non-Stop Climbing Performance”.
         Hieronder lees je hoe CyCCo de rijder ondersteunde: de achtergrond-info, het opbouwend-vergelijkend cijfermateriaal, het eindresultaat.

 


  Foto 1

 

       - De gesimuleerde gemiddelde snelheid gedurende de klim bedraagt 7,84 Km/uur
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 1).           

       - De gesimuleerde gemiddelde hartslag gedurende de klim bedraagt 146 slagen per minuut
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 1).

       - Zoals algemeen geweten wordt dat de hartslag (hartfrequentie, afgekort HF) door tal van factoren beïnvloed.
         CyCCo houdt daarmee rekening via de: CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module.
         Even samenvatten.
         De CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module is een bereken-tool waarmee de gesimuleerde hartslag wordt gecorrigeerd
         in functie van de omgevingstemperatuur en de relatieve vochtigheidsgraad waarbij er wordt geklommen,
         de veranderende lichaam-kern-temperatuur gedurende de klim-prestatie,
         de hoogte van de klim-tracks t.o.v. van het zeeniveau,
         en de reis-, recuperatie- en acclimatisatie-periode die aan het fiets-klimwerk voorafgaat.

       - Het inschakelen van deze CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module levert in voorliggend geval:
         De Col du Chioula en specifiek voor deze rijder, het volgend resultaat op
         (basis: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, inschuif-strookje foto 2):  

 


  Foto 2

 

       - De gesimuleerde gemiddelde hartslag met ingeschakelde CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module bedraagt 151 slagen per minuut
         (basis: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, traject-inschuif-strookje foto 2).

       - Merk op dat deze gecorrigeerde gemiddelde hartfrequentie
         (basis: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, traject-inschuif-strookje foto 2)
         met 5 slagen per minuut is gestegen
         (t.o.v. de basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 1)
         en dit ondanks het feit dat de gesimuleerde snelste tijd: “My Best Non-Stop Climbing Performance, dezelfde is gebleven.

       - Zonder deze CyCCo bereken-module dient de rijder tijdens de klim, "instant", "à la minute", zijn/haar hartslag-waarde te interpreteren
         en bij te sturen, puur giswerk dat met de in CyCCo Klim-simulaties geïntegreerde CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module, vermeden
         wordt.

       - De rijder wou, zoals eerder reeds gesteld, "per se" een scherpere tijd dan de gesimuleerde: 01:14 uur:min neerzetten
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 1).
         Na consultatie van de cardioloog werd beslist om de maximale hartfrequentie beneden de grens van 165 slagen per minuut te
         houden.
         Finaal zette de rijder volgende eindresultaat neer:

                      - rijtijd 01:09:55 uur:min:sec,
                      - gemiddelde hartfrequentie 155 sl/min,
                      - maximale hartfrequentie 164 sl/min,
                      - gemiddelde snelheid 8,3 Km/h.

       - De gerealiseerde rijtijd: 01:09:55 uur:min:sec, en de gerealiseerde gemiddelde snelheid: 8,3 Km/h, stemmen nagenoeg perfect
         overeen met de gesimuleerde waarden van de CyCCo Sport Driven Klim-modus, Klim-niveau +1 (traject-inschuif-strookje foto 3):

                      - rijtijd 01:10 uur:min,
                      - gemiddelde snelheid 8,23 Km/h.

 


  Foto 3

 

       - Merk op dat deze sportieve surplus-prestatie een stijging van de gemiddelde hartfrequentie met 4 hartslagen per minuut
         tot gevolg heeft.
         In deze specifieke omstandigheden stijgt de hartfrequentie bijgevolg met in totaal 5 hartslagen (door de correctie via de
         CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module, foto 2) en 4 hartslagen (door de surplus-prestatie, foto 3), samen met 9 hart-slagen
         per minuut ten opzichte van de basis-simulatie (simulatie zonder de CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module, foto 1).
         De gesimuleerde snelste tijd: “My Best Non-Stop Climbing Performance, is daarentegen wel met vier minuten gedaald:
         van 01:14 uur:min naar 01:10 uur:min.

       - Merk eveneens op dat alle gesimuleerde waarden nagenoeg perfect matchen met de realiteit.

       - Merk ter afronding nog op dat klimmen op basis van de combinatie CyCCo Klim-simulaties en hartslagmeter aan de
         klimmer veel meer ondersteuning, veiligheid en slaag-zekerheid biedt dan klimmen met enkel een hartslagmeter aan
         boord.
         De reden:
         CyCCo Klim-simulaties zijn gebaseerd op het inzetten van een welbepaald, voor de rijder haalbaar en tevens vol te
         houden klim-vermogen (wattage) op elk stukje klim-traject binnen het ganse klim-parcours.
         Deze inzet is kans-berekend-fiable-stabiel.
         De gemeten hartslagwaarden daarentegen worden door tal van factoren beïnvloed, metingen die klim-prestatie-gericht
         gaandeweg grilliger en crescendo onbetrouwbaar worden, en dus logischerwijs, indien toelaatbaar*, "instant",
         "à la minute" dienen te worden geïnterpreteerd-gecorrigeerd; de CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module geïntegreerd
         in CyCCo Klim-simulaties doet dit.
         CyCCo Klim-simulaties in combinatie met de hartslagmeter vormen dus een onafscheidelijk duo, ze maximaliseren
         zowel de veiligheid als de slaagkans van de rijder.
         CyCCo Klim-simulaties in combinatie met een hartslag- en een powermeter vormen vanzelfsprekend een nog beter
         sluitend alternatief.

       - *CyCCo stelt dat een periodiek cardiologisch onderzoek in deze een must is en zijn/haar raad-oordeel-verdict strikt en
         onverwijld dient te worden opgevolgd.

       - Meer weten over deze col of terug naar: CyCCo Col-Beschrijving Col du Chioula vanuit Ax-les-Therrnes.

 

   • Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.

Terug 

 

    De beklimming van Col de Portet vanuit Vignec, getuige-foto's, feiten en cijfers:

       - De foto-locatie:
         Op de top, net aangekomen (foto 1).

       - De klim-weercondities:
         Mooi klimweer, droog, brandende zon, zeer warm: 32 C°, "canicule", weinig wind.

       - Het Non-Stop-Col-Klim-Diploma:
         Met glans geslaagd.
         De rijder koos ervoor om van meet af aan op "veilig" te spelen, de ambitie: CyCCo Sport Driven Klim-modus,
         Referentie Klim-niveau +0 (foto 2), op te bergen en voluit te gaan voor: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Klim-niveau -2 (foto 4).
         De CyCCo basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0 (foto 2),
         samen met het traject-inschuif-strookje: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Klim-niveau -2 (foto 4), leveren van op de fiets gezien
         het foto 1 "klim-doel-beeld" op.
         De rijder klom exact 02:43:38 uur:min:sec (foto 1), hetgeen perfect overeenstemt met de gesimuleerde snelste tijd:
         CyCCo Sport Driven Klim-modus, Klim-niveau -2, zijnde 02:44 uur:min: “My Best Non-Stop Climbing Performance” (foto 1 en foto 4).
         Ter info, met het CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, correspondeert een klim-tijd van 02:28 uur:min
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 2).

 


  Foto 1

 

       - De gesimuleerde gemiddelde snelheid: 5,76 Km/uur, kon perfect worden aangehouden
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Klim-niveau -2, foto 1 en foto 4).
         Ter info, met het CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, correspondeert een gemiddelde snelheid van 6,40 Km/uur
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 2).                 

 


  Foto 2

 

       - De gesimuleerde gemiddelde hartslag (foto 1 en foto 2) kon eveneens perfect, en zonder enige uitschieter, worden gerealiseerd
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 2).

       - De hartslag (hartfrequentie, afgekort HF) werd niet gecorrigeerd via de: CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module.
         Mocht de rijder ervoor gekozen hebben om te klimmen conform: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-Niveau +0,
         dan zou correctie (foto 3) absoluut noodzakelijk zijn geweest.
         De gesimuleerde gemiddelde snelheid gedurende de klim bedraagt in dit geval 6,40 Km/uur 
         (basis simulatie: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-niveau +0, foto 2).
         Op ieder traject-stukje ietwat trager rijden: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Klim-niveau -2,
         ten opzichte van de in basis geplande snelheid: CyCCo Sport Driven Klim-modus, Referentie Klim-Niveau +0,
         betekent dat de traject-hartslag van de rijder automatisch reeds enigsins naar boven wordt corrigeert.
         Dit is wat onze rijder op de flank van de Col de Portet deed, de rijder reed 0,64 Km/uur trager.

 


  Foto 3

 

       - De CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module, een toelichting-verduidelijking-samenvatting.
         De CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module is een bereken-tool waarmee de gesimuleerde hartslag: CyCCo Sport Driven Klim-modus,
         Referentie Klim-niveau +0 (foto 2), wordt gecorrigeerd in functie van de omgevingstemperatuur waarbij er wordt geklommen,
         de veranderende lichaam-kern-temperatuur gedurende de klim-prestatie, de hoogte van de klim-tracks t.o.v. van het zeeniveau,
         en de reis-, recuperatie- en acclimatisatie-periode die aan het fiets-klimwerk voorafgaat (foto 3).

 


  Foto 4

 

       - Merk ter afronding nog op dat klimmen op basis van de combinatie CyCCo Klim-simulaties en hartslagmeter aan de
         klimmer veel meer ondersteuning, veiligheid en slaag-zekerheid biedt dan klimmen met enkel een hartslagmeter aan
         boord.
         De reden:
         CyCCo Klim-simulaties zijn gebaseerd op het inzetten van een welbepaald, voor de rijder haalbaar en tevens vol te
         houden klim-vermogen (wattage) op elk stukje klim-traject binnen het ganse klim-parcours.
         Deze inzet is kans-berekend-fiable-stabiel.
         De gemeten hartslagwaarden daarentegen worden door tal van factoren beïnvloed, metingen die klim-prestatie-gericht
         gaandeweg grilliger en crescendo onbetrouwbaar worden, en dus logischerwijs, indien toelaatbaar*, "instant",
         "à la minute" dienen te worden geïnterpreteerd-gecorrigeerd; de CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module geïntegreerd
         in CyCCo Klim-simulaties doet dit.
         CyCCo Klim-simulaties in combinatie met de hartslagmeter vormen dus een onafscheidelijk duo, ze maximaliseren
         zowel de veiligheid als de slaagkans van de rijder.
         CyCCo Klim-simulaties in combinatie met een hartslag- en een powermeter vormen vanzelfsprekend een nog beter
         sluitend alternatief.

       - *CyCCo stelt dat een periodiek cardiologisch onderzoek in deze een must is en zijn/haar raad-oordeel-verdict strikt en
         onverwijld dient te worden opgevolgd.

       - Meer weten over deze col of terug naar: CyCCo Col-Beschrijving Col de Portet vanuit Vignec.

 

   • Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.

Terug 

 

Terug naar Concept-view

 

Heb je interesse? Neem contact op met CyCCo.
Spreekt de CyCCo benadering je aan? Neem contact op met CyCCo.

 

Als hier iemand zegt: "Dat kan ik niet" ... .

Als hier iemand zegt: "Dat kan ik niet",
zal de repliek altijd zijn:
"Dat kan je wel, maar 't zal misschien een ietsje langer duren".
De twijfelaars worden meegezogen in de berekende,
beredeneerd-beheerste en gecontroleerd-ingehouden slipstream van de doeners.
CyCCo.

Terug

 

Fietsen op het vlakke, bergop fietsen, bergaf fietsen, versus: je snelheid, je vermogen, je gewicht, je ... .

Als fietser krijg je, of je dit nu wil of niet, te maken met drie krachten die mede bepalend zijn voor je prestaties:
de wrijving-rolweerstand, de luchtweerstand en de neerwaarts duwende kracht.
Komt het op snelheid aan, dan werken de wrijving-rolweerstand en de luchtweerstand steeds in je nadeel,
daarentegen werkt de neerwaarts duwen kracht, afhankelijk van het terrein waarop je fietst, in je voordeel
of in je nadeel.

Een toelichting:

Bij het fietsen op het vlakke.

Op vlak terrein heb je te maken met de twee in je nadeel werkende krachten: de wrijving-rolweerstand
(de wrijving van wiellagers, trapaslagers, pedaallagers, tandwielen, ketting, en de wrijving veroorzaakt door
het rol-contact van de banden met de weg), en de luchtweerstand.
De luchtweerstand is hier de belangrijkste tegenwerkende kracht, ze neemt zelfs kwadratisch toe met je
rijsnelheid.
De wrijving-rolweerstand is klein, neemt lichtjes toe met de rijsnelheid, maar verliest logischerwijs aan
procentueel belang t.o.v. de luchtweestand naarmate je sneller gaat rijden.

Tenger gebouwde personen, met een gering wind-opvangend oppervlak, die een aerodynamische
zithouding aannemen zijn dus in het voordeel.

Bij het bergop fietsen.

Wanneer je bergop rijdt, moet je de wrijving-rolweerstand en de luchtweerstand overwinnen maar bovendien
ook nog de kracht opbrengen om jezelf, je fiets en je bagage naar grotere hoogten te tillen.

Bij het klimmen ligt je snelheid lager dan op het vlakke, waardoor de procentuele betekenis van zowel
wrijving-rolweerstand en luchtweestand geringer wordt.
De luchtweerstand neemt zelfs kwadratisch af naarmate je rijsnelheid daalt.
Bergop moet je voornamelijk vechten tegen de neerwaarts duwende kracht.
Hoe zwaarder je weegt en hoe steiler het terrein, hoe groter die tegenwerkende neerwaartse kracht is,
daarom zijn lichte klimmers sterk in het voordeel.

Bij het klimmen wordt het totaalgewicht: dat van jou, je fiets en je bagage, dus doorslaggevend.
De gemiddelde snelheid die je kunt bereiken bij het bergop rijden hangt af van: dit totaalgewicht,
je beschikbaar vermogen, de tijd dat je dit vermogen kan volhouden en de steilheids-profiel van het parcours.

Drie voorbeelden:

Voorbeeld 1.
- Een renner met een lichaamsgewicht van 70 Kg die op een vlak terrein: 0 %, zonder rug-of tegenwind,
  een vermogen van 128 W ontwikkeld, een voor-achter-vertanding 52x13 schakelt en 60 beenomwentelingen
  per minuut trapt, bereikt met zijn fiets een snelheid van 30,4 Km/u.

- Diezelfde fietser rijdt, zonder rug-of tegenwind, indien hetzelfde vermogen ontwikkeld wordt: 128 W,
  op een helling van 12 %, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk,
  nog slechts tegen 4,6 Km/u naar boven.

  De fietser heeft dan wel, om geen voet-aan-grond te moeten zetten, teruggeschakeld naar een
  voor-achter-vertanding 30x27 en trapt nog slechts 32,8 beenomwentelingen per minuut.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2760 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 235 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 8,5 Km/u.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2790 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 357 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 12,7 Km/u.

Voorbeeld 2.
- Een renner met een lichaamsgewicht van 90 Kg die op een vlak terrein: 0 %, zonder rug-of tegenwind,
  een vermogen van 137 W ontwikkeld, een voor-achter-vertanding 52x13 schakelt en 60 beenomwentelingen
  per minuut trapt, bereikt met zijn fiets een snelheid van 30,4 Km/u.

- Diezelfde fietser rijdt, zonder rug-of tegenwind, indien het vermogen wordt opgevoerd naar 159 W,
  op een helling van 12 %, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk,
  nog slechts tegen 4,6 Km/u naar boven.

  De fietser heeft dan wel, om geen voet-aan-grond te moeten zetten, teruggeschakeld naar een
  voor-achter-vertanding 30x27 en trapt nog slechts 32,8 beenomwentelingen per minuut.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2760 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 292 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 8,5 Km/u.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2790 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 442 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 12,7 Km/u.

Voorbeeld 3.
- Een renner met een lichaamsgewicht van 110 Kg die op een vlak terrein: 0 %, zonder rug-of tegenwind,
  een vermogen van 145 W ontwikkeld, een voor-achter-vertanding 52x13 schakelt en 60 beenomwentelingen
  per minuut trapt, bereikt met zijn fiets een snelheid van 30,4 Km/u.

- Diezelfde fietser rijdt, zonder rug-of tegenwind, indien het vermogen wordt opgevoerd naar 190 W,
  op een helling van 12 %, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk
  nog slechts tegen 4,6 Km/u naar boven.

  De fietser heeft dan wel, om geen voet-aan-grond te moeten zetten, teruggeschakeld naar een
  voor-achter-vertanding 30x27 en trapt nog slechts 32,8 beenomwentelingen per minuut.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2760 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 350 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 8,5 Km/u.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2790 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 528 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 12,7 Km/u.

Bij het bergaf fietsen.

Bij het bergaf rijden komt de neerwaarts duwende kracht ten volle vrij in je voordeel.
Ze is groter is naarmate het terrein sterker daalt.
Bij hoge daalsnelheden laat de hogere luchtweerstand zich dan weer als remmende factor gelden met
het kwadraat van je daalsnelheid.

Zwaarder gebouwde personen, met een gering wind-opvangend oppervlak, die een aerodynamische
zithouding aannemen zijn dus in het voordeel.
CyCCo.

Terug

 

CYclingCols, voor welke klim-aanpak kies jij?
Hersenkronkels in een los fiets-klim-verband.

Kies je voor deze aanpak?
Zo lukt het je aardig en is klimmen een feest!
  Een kus en ik ben op weg.
  Op het eerste golvende stuk van drie kilometer rij ik bewust traag.
  Mijn lijf moet nog los komen, ik sta koud, 't is opwarmen geblazen.
  Helling: 10 %, snelheid: 5,7 Km/uur, klimhartslag: 144 Sl/min, lees ik van mijn boord-tabel af.
  Buitentemperatuur: 32 C°.
  Hittegolf: "canicule", in "la douce France".
  15,8 Km te gaan.
  Gemiddelde stijgingsgraad: 8,4 %.
  Ik zal mijn twee liter-bidons dorstlesser meer dan nodig hebben.
  Binnen twee uur en drie kwart zet ik daarboven voet aan grond.
  Binnen één uur ben ik bij de splitsing, daar moet ik rechtsaf.
  Ik ben op weg naar mijn klim-doel.
  CYclingCols Col de Portet vanuit Vignec.
  2215 m hoog.
  1330 hoogtemeters.
  Ik kijk mij de ogen uit en neem het landschap diep in mij op.
  Schitterend!
  Machtig!
  Overweldigend!
  Mijn blik wisselt af: landschap, boord-tabel, Polar fietscomputer.   
  Cijfers zijn uitdagingen en houden me bij de les.
  Cijfers zijn mijn zekerheden.
  Mijn boord-tabel is mijn "co-piloot".
  Ik vergelijk mijn Polar-waarden met mijn boord-tabel.
  Ik stel mijn rij-gedrag ietwat bij.
  Mooi op koers.
  Bij deze temperatuur moet ik strikter toezien op mijn hartslag.
  Gelukkig is ook dit in mijn boord-tabel verrekend.
  Ik ga door.
  Hier en nu, deze tred mooi aanhouden.
  Ik zit veilig.
  Ik haal het makkelijk.
  Mijn finishtijd: 02:43:38 uur.
 
 22 seconden sneller dan voorgerekend.
  Met dank aan de CyCCo Klim-simulatie.
  Mijn energieverbruik: 2049 Kcal.
  Ik geniet!
  Ik, wij zijn met z'n allen boven.
  Elkeen heeft zijn eigen klim gereden.
  Hier is iedereen "Il Campionissimo”, de kampioen der kampioenen!
  Ik tover uit mijn koffertje een Champagne Mandois Brut Origine en een torentje flutglazen.
  Ongeloof alom!
  Wat heeft die naar boven gesleept?
  We doen dit in stijl.
  Bij het eerste proevertje voel ik mijn brein aan geest winnen.
  Gelukzalig!

Of verkies je deze aanpak?
Zo lukt het je misschien ook wel?
  Ik vertik het om naar mijn Sigma te kijken.
  Die geeft gegarandeerd een te hoge pols aan.
  Kan ook niet anders bij deze warmte.
  Zeker tien hartslagen hoger dan normaal?
  Wat maakt het uit?
  Winst of verlies, het zit hem enkel maar tussen de oren!
  Ik ga door.
  Op karakter.
  Hoe lang nog?

  Mijn bloed kolkt.
  Ik kijk naar mijn Sigma.
  Ik schrik.
  Hartslag honderdvijfenzestig.
  Ik rij nu anderhalf uur.
  Nog maar half weg!
  Nog zo ver?
  Alleen het kunnen aftellen houdt me nog op de fiets.
  Ik zweet als een rund.
  Ik blijf naar mijn hartslagmeter staren.
  Het laatste cijfer klimt gestaag.
  Door de dehydratatie kunnen daar het volgende uur nog tien slagen bijkomen.
  Ik zie witte afzetting op mijn arm en lik er aan.
  Zout!
  Het besef dat ik vergat te drinken verontrust me.
  Hoe kan een mens zo dom zijn?
  Uitdroging kan kan mijn lot worden.
  Ik ben mij bewust van mijn fout.
  Ik heb enkel maar water in mijn bidon.
  Zout, ik mis zout!
  Ik flirt met de rode zone.
  Zo kan dit niet verder.
  Vertragen en nog meer drinken, anders haal ik dit nooit.
  Ik verander radicaal van strategie!
  Overleven!

CyCCo.

Terug

 

Terug naar Welkom
Terug naar Intro
Terug naar Synthese
Terug naar Opzet
Terug naar Doelgroep
Terug naar Doelstelling
Terug naar Concept-view
Terug naar FittingDynamics
Terug naar Vaartspel-training
Terug naar Powered by CyCCo aanbod
Terug naar Sport je gezond
Terug naar Waarom CyCCo kiezen
Terug naar CyCCo in 100 woorden
Terug naar TeamOnWheels
Terug naar CyCCo goes blind
Terug naar Pers-berichten

 

Werd je interesse nog aangescherpt? Neem contact op met CyCCo.

 

Aansluitende info:

Intro
Opzet
Concept-view

FittingDynamics
"Starters Special" CYclingCols Initiatie
FreeRide aanbod
Vaartspel-training
Klim-simulatie
Non-Stop-Col-Klim-Diploma
Waarom CyCCo kiezen
TeamOnWheels
Anderen over CyCCo
Aansprakelijkheid
Lezing-presentatie boeken
Sponsors-donateurs

 

Had je graag ingetekend? Neem contact op met CyCCo.
Verneem je er graag meer over? Neem gewoon contact op met CyCCo.

 

Wil je CyCCo steunen, dan kan je dit via je bijdrage op het rekeningnummer: BE59 9731 2262 6626.
Wil je er graag meer over vernemen, aarzel niet, klik door naar Sponsors-donateurs.

 

Navigeer in het hoofdmenu naar: Begin  Vorig hoofdstuk  Volgend hoofdstuk  Einde