We get you to the top

 

Het CyclingColsConcept ...

 

De Concept-view

Ontwikkeld door CyCCo in het CyCCo 3Ms-MATchLAB

 

Omschrijving
Anders gesteld
Voorbeeld
Voetnoten
 :

    CYclingCols, voor welke klim-tactiek kies jij?
  
Het krachtenspel bij: het fietsen op het vlakke, het bergop fietsen, het bergaf fietsen

    Fiets-versnellingen, de historiek
    Jean Leulliot coach van Roger Lapébie - CyCCo avant la lettre
    Zonder die andere
    1998, Johan Bruyneel over Lance Armstrong
    Hij won de Tour 7 keer
    Keep your mind open
    Over slikken en spuiten
    Stop je voor de streep?
    Jaques Anquetil, ..... door CyCCo aanbevolen 

 

Omschrijving 

CyCCo bundelt, verwerkt en optimaliseert voor jou, intekenende fietser de "CyCCo 3M’s: Mens-Machine-Mountain":
je individuele fysiologische parameters, t.t.z. datgene wat jij, nog gezond voor je lijf en leden, net aankan,
de technische parameters van je klim-fiets en de col-parameters van jouw grote doel “My Big Climb Challenge”.
Dit ganse proces, zeven stappen: CyCCo FittingDynamics.

CyCCo berekent en bepaalt op basis hiervan, zeer gedetailleerd, je individueel te volgen non-stop
klim-strategie om tot op de top van jouw berg te kunnen fietsen “My Big Climb Challenge” en daar
bovenop ook nog jouw beste tijd te realiseren “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

Het resultaat: je hoogst persoonlijke CyCCo Klim-simulatie.

CyCCo berekent, gekoppeld aan je CyCCo Klim-simulatie, eveneens je individuele training- en
recuperatieschema’s.

CyCCo streeft hierbij naar absolute veiligheid en blessurevrije conditieopbouw.

CyCCo Klim-simulaties en CyCCo Vaartspel-training matchen perfect en gaan naadloos in elkaar over.

CyCCo Klim-simulaties zijn complex en niet realiseerbaar met één spreekwoordelijke druk-op-de-knop.
Het betreft een interactief proces waarbij wordt gezocht naar de best passende oplossing op maat
van elke individuele fietser.

CyCCo Klim-simulaties zijn heel veel meer dan een “app” voor smartphone of tablet.

CyCCo Klim-simulaties zijn pure ernst, degelijk wetenschappelijk onderbouwd, geen plaats voor "spielerei".
CyCCo gaat met CyCCo Klim-simulaties ver voor jou, zeer ver!
Slechts één "state-of-the-art" voorbeeldje ter illustratie.

Je hartslag wordt door tal van factoren beïnvloed.
CyCCo houdt daarmee rekening via de: CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module
De CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module is een bereken-tool waarmee de gesimuleerde hartslag wordt
gecorrigeerd in functie van de omgevingstemperatuur en de relatieve vochtigheidsgraad waarbij er wordt
geklommen,
de veranderende lichaam-kern-temperatuur gedurende de klim-prestatie,
de hoogte van de klim-tracks t.o.v. het zeeniveau,
en de reis-, recuperatie- en acclimatisatie-periode die aan het fiets-klimwerk voorafgaat.
Zonder deze CyCCo bereken-module dien je terwijl je klimt, "instant", "à la minute", je hartslag-waarde
te interpreteren en bij te sturen, puur giswerk dat met de in CyCCo Klim-simulaties geïntegreerde
CyCCo HF-In-Situ-Correctie-Module, vermeden wordt.
Een concreet klim-voorbeeld: Col du Chioula vanuit Ax-lesThermes
.

Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.

Terug 

 

Anders gesteld 

CyCCo bundelt, verwerkt, berekent, optimaliseert, adviseert en begeleidt zodat jij je volledig kan concentreren
op trainen, op recupereren ná je training en op je grote non-stop klim-uitdaging “My Big Climb Challenge
en “My Best Non-Stop Climbing Performance”.

De CyCCo Klim-simulatie adviseert je bij het doseren van je krachten tijdens je hele klim, vanaf je
eerste pedaalslag tot op je top “My Big Climb Challenge”, een benadering die haaks staat op er met
brute kracht, puur op karakter, zomaar even tegenaan gaan, op de tanden bijtend en hopend die top
te kunnen halen.

De CyCCo Klim-simulatie maakt dat "klimmen" zeer zeker "genieten" wordt.

De CyCCo Klim-simulatie is bedoeld om te slagen in een gesteld "non-stop" fiets-doel, een fiets-klim-doel,
een fiets-event, binnen het CyCCo Col-aanbod.

De CyCCo Klim-simulatie maximaliseert de slaagkans voor elkeen uit de CyCCo Doelgroep.

De CyCCo Klim-simulatie: voorzichtig, veilig, blessurevrij streven, gepersonaliseerd, met de focus op
je individueel gestelde fiets-doel.

Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.

Terug 

 

Voorbeeld 

Enkel ter introductie vind je hieronder de CyCCo Concept-view.
CyCCo lost dit vraagstuk volledig naar jouw maat op.
Het spreekt voor zich dat bij dit alles heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.

 

Het CyCCo Concept-view voorbeeld:  

 

 

Toelichting bij het lezen-interpreteren van het CyCCo Concept-view voorbeeld:

Om het bovenstaand voorbeeld niet nodeloos nog complexer te maken heeft CyCCo ervoor geopteerd
om het "reële" verloop van de hartfrequentie-vermogen curve niet af te beelden.
Ze wordt evenwel gevisualiseerd via het lactaatwaarde-vermogen verloop en de verticale niet-ingeschaalde
hartfrequentie y-as-lijn.
Met deze gesimplificeerde voorstelling beoogt CyCCo meer duidelijkheid en een betere leesbaarheid te
creëren en verdringt CyCCo bewust de absolute juistheid even naar de achtergrond.
Het spreekt voor zich dat de reële hartfrequentie-vermogen relatie, die typisch verschillend is voor elkeen,
steeds door CyCCo wordt opgemeten en vanzelfsprekend, standaard in alle CyCCo simulatie-berekeningen
wordt opgenomen.

Verneem je graag alles uit eerste hand, boek dan een CyCCo Lezing-presentatie.  

Terug 

 

Heb je interesse? Neem contact op met CyCCo.
Verneem je er graag meer over? Neem gewoon contact
 op met CyCCo.

 

 

                    CyclingColsCocept

                    Creating Balances To Succeed.

 

                    CyclingColsCoaching

                    Coaching From Start-Zero To Top-Finish.     

  

                    CyClingCols 

                    "My Big Climb Challenge",

                    Non-Stop To The Top In One Continuous Go.

                    "My Best Non-Stop Climbing Performance".                 

                    Straight To The Top In Just One Take.

                    With

                    CyclingColsCocept & CyCCo TeamOnWheels

                    almost anyone can do it !

 

 

Terug 

 

Werd je interesse nog aangescherpt? Neem contact op met CyCCo.

 

CYclingCols, voor welke klim-tactiek kies jij?

Kies je voor deze aanpak?
Zo lukt het je aardig en is klimmen een feest!
  Een kus en ik ben op weg.
  Op het eerste golvende stuk van drie kilometer rij ik bewust traag.
  Mijn lijf moet nog los komen, ik sta koud, 't is opwarmen geblazen.
  Helling: 10 %, snelheid: 5,7 Km/uur, klimhartslag: 144 Sl/min, lees ik van mijn boord-tabel af.
  Buitentemperatuur: 32 C°.
  Hittegolf: "canicule", in "la douce France".
  15,8 Km te gaan.
  Gemiddelde stijgingsgraad: 8,4 %.
  Ik zal mijn twee liter-bidons dorstlesser meer dan nodig hebben.
  Binnen twee uur en drie kwart zet ik daarboven voet aan grond.
  Binnen één uur ben ik bij de splitsing, daar moet ik rechtsaf.
  Ik ben op weg naar mijn klim-doel.
  CYclingCols Col de Portet vanuit Vignec.
  2215 m hoog.
  1330 hoogtemeters.
  Ik kijk mij de ogen uit en neem het landschap diep in mij op.
  Schitterend!
  Machtig!
  Overweldigend!
  Mijn blik wisselt af: landschap, boord-tabel, Polar fietscomputer.   
  Cijfers zijn uitdagingen en houden me bij de les.
  Cijfers zijn mijn zekerheden.
  Mijn boord-tabel is mijn "co-piloot".
  Ik vergelijk mijn Polar-waarden met mijn boord-tabel.
  Ik stel mijn rij-gedrag ietwat bij.
  Mooi op koers.
  Bij deze temperatuur moet ik strikter toezien op mijn hartslag.
  Gelukkig is ook dit in mijn boord-tabel verrekend.
  Ik ga door.
  Hier en nu, deze tred mooi aanhouden.
  Ik zit veilig.
  Ik haal het makkelijk.
  Mijn finishtijd: 02:43:38 uur.
 
 22 seconden sneller dan voorgerekend.
  Met dank aan de CyCCo Klim-simulatie.
  Mijn energieverbruik: 2049 Kcal.
  Ik geniet!
  Ik, wij zijn met z'n allen boven.
  Elkeen heeft zijn eigen klim gereden.
  Hier is iedereen "Il Campionissimo”, de kampioen der kampioenen!
  Ik tover uit mijn koffertje een Champagne Mandois Brut Origine en een torentje flutglazen.
  Ongeloof alom!
  Wat heeft die naar boven gesleept?
  We doen dit in stijl.
  Bij het eerste proevertje voel ik mijn brein aan geest winnen.
  Gelukzalig!

Of verkies je deze aanpak?
Zo lukt het je misschien ook wel?
  Ik vertik het om naar mijn Sigma te kijken.
  Die geeft gegarandeerd een te hoge pols aan.
  Kan ook niet anders bij deze warmte.
  Zeker tien hartslagen hoger dan normaal?
  Wat maakt het uit?
  Winst of verlies, het zit hem enkel maar tussen de oren!
  Ik ga door.
  Op karakter.
  Hoe lang nog?

  Mijn bloed kolkt.
  Ik kijk naar mijn Sigma.
  Ik schrik.
  Hartslag honderdvijfenzestig.
  Ik rij nu anderhalf uur.
  Nog maar half weg!
  Nog zo ver?
  Alleen het kunnen aftellen houdt me nog op de fiets.
  Ik zweet als een rund.
  Ik blijf naar mijn hartslagmeter staren.
  Het laatste cijfer klimt gestaag.
  Door de dehydratatie kunnen daar het volgende uur nog tien slagen bijkomen.
  Ik zie witte afzetting op mijn arm en lik er aan.
  Zout!
  Het besef dat ik vergat te drinken verontrust me.
  Hoe kan een mens zo dom zijn?
  Uitdroging kan kan mijn lot worden.
  Ik ben mij bewust van mijn fout.
  Ik heb enkel maar water in mijn bidon.
  Zout, ik mis zout!
  Ik flirt met de rode zone.
  Zo kan dit niet verder.
  Vertragen en nog meer drinken, anders haal ik dit nooit.
  Ik verander radicaal van strategie!
  Overleven!

CyCCo.

Terug

 

Het krachtenspel bij: het fietsen op het vlakke, het bergop fietsen, het bergaf fietsen.

Als fietser krijg je, of je dit nu wil of niet, te maken met drie krachten die mede bepalend zijn voor je prestaties:
de wrijving-rolweerstand, de luchtweerstand en de neerwaarts duwende kracht.
Komt het op snelheid aan, dan werken de wrijving-rolweerstand en de luchtweerstand steeds in je nadeel,
daarentegen werkt de neerwaarts duwen kracht, afhankelijk van het terrein waarop je fietst, in je voordeel
of in je nadeel.

Een toelichting:

Bij het fietsen op het vlakke.

Op vlak terrein heb je te maken met de twee in je nadeel werkende krachten: de wrijving-rolweerstand
(de wrijving van wiellagers, trapaslagers, pedaallagers, tandwielen, ketting, en de wrijving veroorzaakt door
het rol-contact van de banden met de weg), en de luchtweerstand.
De luchtweerstand is hier de belangrijkste tegenwerkende kracht, ze neemt zelfs kwadratisch toe met je
rijsnelheid.
De wrijving-rolweerstand is klein, neemt lichtjes toe met de rijsnelheid, maar verliest logischerwijs aan
procentueel belang t.o.v. de luchtweestand naarmate je sneller gaat rijden.

Tenger gebouwde personen, met een gering wind-opvangend oppervlak, die een aerodynamische
zithouding aannemen zijn dus in het voordeel.

Bij het bergop fietsen.

Wanneer je bergop rijdt, moet je de wrijving-rolweerstand en de luchtweerstand overwinnen maar bovendien
ook nog de kracht opbrengen om jezelf, je fiets en je bagage naar grotere hoogten te tillen.

Bij het klimmen ligt je snelheid lager dan op het vlakke, waardoor de procentuele betekenis van zowel
wrijving-rolweerstand en luchtweestand geringer wordt.
De luchtweerstand neemt zelfs kwadratisch af naarmate je rijsnelheid daalt.
Bergop moet je voornamelijk vechten tegen de neerwaarts duwende kracht.
Hoe zwaarder je weegt en hoe steiler het terrein, hoe groter die tegenwerkende neerwaartse kracht is,
daarom zijn lichte klimmers sterk in het voordeel.

Bij het klimmen wordt het totaalgewicht: dat van jou, je fiets en je bagage, dus doorslaggevend.
De gemiddelde snelheid die je kunt bereiken bij het bergop rijden hangt af van: dit totaalgewicht,
je beschikbaar vermogen, de tijd dat je dit vermogen kan volhouden en de steilheids-profiel van het parcours.

Drie voorbeelden:

Voorbeeld 1.
- Een renner met een lichaamsgewicht van 70 Kg die op een vlak terrein: 0 %, zonder rug-of tegenwind,
  een vermogen van 128 W ontwikkeld, een voor-achter-vertanding 52x13 schakelt en 60 beenomwentelingen
  per minuut trapt, bereikt met zijn fiets een snelheid van 30,4 Km/u.

- Diezelfde fietser rijdt, zonder rug-of tegenwind, indien hetzelfde vermogen ontwikkeld wordt: 128 W,
  op een helling van 12 %, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk,
  nog slechts tegen 4,6 Km/u naar boven.

  De fietser heeft dan wel, om geen voet-aan-grond te moeten zetten, teruggeschakeld naar een
  voor- achter-vertanding 30x27 en trapt nog slechts 32,8 beenomwentelingen per minuut.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2760 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 235 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 8,5 Km/u.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2790 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 357 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 12,7 Km/u.

Voorbeeld 2.
- Een renner met een lichaamsgewicht van 90 Kg die op een vlak terrein: 0 %, zonder rug-of tegenwind,
  een vermogen van 137 W ontwikkeld, een voor-achter-vertanding 52x13 schakelt en 60 beenomwentelingen
  per minuut trapt, bereikt met zijn fiets een snelheid van 30,4 Km/u.

- Diezelfde fietser rijdt, zonder rug-of tegenwind, indien het vermogen wordt opgevoerd naar 159 W,
  op een helling van 12 %, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk,
  nog slechts tegen 4,6 Km/u naar boven.

  De fietser heeft dan wel, om geen voet-aan-grond te moeten zetten, teruggeschakeld naar een
  voor- achter-vertanding 30x27 en trapt nog slechts 32,8 beenomwentelingen per minuut.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2760 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 292 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 8,5 Km/u.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2790 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 442 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 12,7 Km/u.

Voorbeeld 3.
- Een renner met een lichaamsgewicht van 110 Kg die op een vlak terrein: 0 %, zonder rug-of tegenwind,
  een vermogen van 145 W ontwikkeld, een voor-achter-vertanding 52x13 schakelt en 60 beenomwentelingen
  per minuut trapt, bereikt met zijn fiets een snelheid van 30,4 Km/u.

- Diezelfde fietser rijdt, zonder rug-of tegenwind, indien het vermogen wordt opgevoerd naar 190 W,
  op een helling van 12 %, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk
  nog slechts tegen 4,6 Km/u naar boven.

  De fietser heeft dan wel, om geen voet-aan-grond te moeten zetten, teruggeschakeld naar een
  voor- achter-vertanding 30x27 en trapt nog slechts 32,8 beenomwentelingen per minuut.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2760 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 350 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 8,5 Km/u.
- Indien diezelfde fietser erin slaagt om met die voor-achter-vertanding: 30x2790 beenomwentelingen per
  minuut te maken op een helling van 12 % en bijgevolg het vermogen opvoert naar 528 W, dan wordt de
  klimsnelheid, met dezelfde fiets, met dezelfde bagage en met dezelfde bandendruk, 12,7 Km/u.

Bij het bergaf fietsen.

Bij het bergaf rijden komt de neerwaarts duwende kracht ten volle vrij in je voordeel.
Ze is groter is naarmate het terrein sterker daalt.
Bij hoge daalsnelheden laat de hogere luchtweerstand zich dan weer als remmende factor gelden met
het kwadraat van je daalsnelheid.

Zwaarder gebouwde personen, met een gering wind-opvangend oppervlak, die een aerodynamische
zithouding aannemen zijn dus in het voordeel.
CyCCo.

Terug 

 

Fiets-versnellingen, de historiek.

Het prototype van de huidige fiets, de “Rover-III”, ook veiligheidsfiets genoemd, had geen versnellingen, enkel één tandwiel
vooraan en één achteraan, we schrijven 1880.
Begin 1900 werd “de vrijloop” bedacht en in productie gebracht.
Toch duurde het nog tot 1912 voor het gebruik van deze innovatie, door toenmalig Tour de France directeur Henri Desgrange,
aan de elite-renners werd toegestaan.
Rond die tijd werd op het achterwiel, aan elke zijden van de wielnaaf één tandwiel gemonteerd, één groot en één klein.
De coureurs stopten, stapten af, draaiden hun achterwiel om, en beschikten op die manier over twee tandwielverhoudingen:
één voor het vlakke en één voor het klimwerk (zie foto).

 

 

Paul de Vivie, alias Vélocio, introduceerde in 1905 als eerste de two-speed achter-dérailleur waar de ketting met hendels en
stangen werd versteld.
In de twintiger jaren werden de stangen-systemen verder ontwikkeld.
De renners Tullio Campagnolo en Oscar Egg creëerden respectievelijk hun “Cambio Corsa” en “Super Champion Gear”
derailleurs.
De broers Tommaso Nieddù en Amadeo Nieddù brachten eerst hun “Vittoria Margharita” op de markt gevolgd door de
verbeterde versie, de “Cervino”.
Lucien Juy vond in 1928 de door een kabel verstelbare parallellogram-dérailleur uit.
Hij zorgde met zijn “Le Simplex” voor de doorbraak en legde de basis van de moderne achterwiel-dérailleur.
In 1937 werd het gebruik van de dérailleur toegestaan in de Tour de France.
In de Giro d’Italia, waar de regels veel minder strikt waren, vormde het gebruik van de dérailleur nooit een probleem.

Eens vertrouwd met de techniek hadden renners al heel gauw door dat tactiek*: het bijtijds inzetten en doseren van kracht
en vermogen, onlosmakelijk verbonden was met de tandwielkeuze, en het verschil tussen winnen of verliezen bepaalde.

Die tactiek* bijbrengen-overdragen, in een context van veilig en gezond, is precies dat wat CyCCo beoogt.
CyCCo.

Terug 

 

Jean Leulliot coach van Roger Lapébie - CyCCo avant la lettre.

We schrijven 1937, het gebruik van de dérailleur werd voor het eerst toegestaan in de Tour de France.
De fiets van coureur Roger Lapébie was er mee uitgerust.
Jean Leulliot was zijn coach, een CyCCo avant la lettre.
In etappe 19, van Vire naar Caen, werd het verschil gem
aakt.
Hier het relaas uit de mond van coach
Jean Leulliot.

De dérailleur speelde een doorslaggevende rol in de Touroverwinning van Roger Lapébie in 1937.
Door die dérailleur beschikte Roger altijd op het juiste moment over de juiste versnelling.
Aangezien Roger atletisch was, kon hij waar en wanneer nodig een groot verzet draaien.
Toen hij met Digne in de aanval ging kon hij vlotjes 7,0 meter duwen, maar in de eerste bocht van de Soulor aarzelde
hij geen moment om gepast naar 5,7 meter terug te schakelen.
Roger Lapébie heeft altijd mijn advies opgevolgd.
Zo had ik hem op de Izoard de juiste plaatsen aangeduid waar hij moest schakelen.
Toen velen wachtten tot ze het echt lastig kregen en pas dan terugschakelden, schoot Roger, die op de juiste plaats
had gewisseld, naar voor.
Als hij op dat lastige stuk geen 40 keer van versnelling had veranderd, had Vicini hem zeker verslagen.
Roger liet zich echt blindelings door mij leiden.
Over het portier van mijn auto gebogen riep ik hem continu toe: “15, 17, 16, 18”, zijn tempo bleef daardoor altijd hetzelfde.
Bij Vicini lag dit even anders, Lapébie won, Vicini finishte op 7’17” in het eindklassement.

De tactiek-techniek van Jean Leulliot verfijnd-eigentijds bijbrengen-overdragen, in een context van veilig en gezond,
is precies dat wat CyCCo beoogt.
Jean Leulliot - CyCCo.

Terug 

 

Zonder die andere.

Zonder die andere was het hem zeer zeker nooit gelukt.
Zelfs hij heeft het allemaal opnieuw moeten leren.
CyCCo.

Terug 

 

1998, Johan Bruyneel over Lance Armstrong.

Voor Lance kanker kreeg was hij een veelbelovend renner in eendaagse koersen.
Zijn comeback was een aaneenschakeling van mislukkingen en net gemiste kansen.
Hij was toen absoluut geen Tour de France winnaar.
Aan Lance vertellen dat ik ervan overtuigd was dat hij de Tour kon winnen, was niet mijn enige opzienbarende uitspraak
toen we besloten hadden om samen te werken.
Ik heb hem toen ook gezegd dat hij zijn manier van rijden volledig moest veranderen, dat hij in feite alles moest vergeten
wat hij tot dusver geleerd had over wielrennen.
En dat zou niet eenvoudig zijn!
Al trainde en reed Lance al wedstrijden sinds zijn vijftiende, hij doseerde niet en verbruikte continu te veel energie.
Lance rekende in de bergen op zijn “force”, hij trapte met te veel kracht en te weinig souplesse zijn pedalen rond.
Als hij kon leren om sneller rond te draaien, zou hij krachten sparen die hij op een cruciaal moment volledig zou kunnen
inzetten en een winner worden.
Zijn optimale draaisnelheid in het hooggebergte: 110-120 keer per minuut, al zittend, hij ging namelijk ook instinctief
steeds uit het zadel, rechtop, een berg op.
Ik had maar een paar maanden de tijd om dit en zo veel meer te veranderen!
Johan Bruyneel.

Terug 

 

Hij won de Tour 7 keer.

Lance Armstrong, Tour de France winnaar 1999.
Lance Armstrong, Tour de France winnaar 2000.
Lance Armstrong, Tour de France winnaar 2001.
Lance Armstrong, Tour de France winnaar 2002.
Lance Armstrong, Tour de France winnaar 2003.
Lance Armstrong, Tour de France winnaar 2004.
Lance Armstrong, Tour de France winnaar 2005.

Op 24 augustus 2012 werd Lance Armstrong door de USADA (United States Anti-Doping Agency) voor het leven geschorst.
Deze schorsing werd in oktober 2012 overgenomen door het UCI (
Union Cycliste Internationale) waardoor hij al zijn
Touroverwinningen moest inleveren.
Cycco.

Terug 

 

Keep your mind open.

Lance Armstrong:
“Het is me niet allemaal zomaar komen aanwaaien, dat wordt wel eens vergeten,
werken, hard werken, I busted my ass six hours a day”.

Het is niet omdat hij in de fout ging, deed wat zo velen deden, onttroond en verguisd werd, dat we niets meer van hem
kunnen leren.
CyCCo.

Terug 

 

Over slikken en spuiten.

Het criterium in Kortrijk.
We stonden met zeven, acht renners in hetzelfde kamertje, met elk onze eigen spuit.
De ene mam Pervetine, de andere Tonedron, nog een andere Maxiton.
Zolang het maar amfetamines waren!
Ik zou, zoals voor iedere wedstrijd dit jaar, een ampul "Maxiton 10 mg" gebruiken.
Maar die dag klungelde ik en liet de ampul vallen, het glas brak en een reserve had ik niet bij.
Ik kon mijn Maxiton, en dus mijn goede benen, vergeten.
Niks aan de hand zei Emmanuel, neem maar de helft van de mijne, 't is ook Maxiton.
Ik grabbelde in zijn sporttas naar een ampul Maxiton en zette de spuit,
naald erin en helemaal leegduwen.
Zeer verontrust toonde Emmanuel me even later de lege ampul, op het etiket stond "Maxiton forte 100 mg".
Het duurde niet lang of ik werd misselijk en kreeg een nijpend, benauwd gevoel in mijn borststreek.
Ik moest naar adem snakken, frisse lucht snuiven, naar toilet spurten en braken, d
aarna beterde het.
Ik reed een beetje rond op mijn fiets en langzaam verdwenen de symptomen.
Ik besloot te starten en
 won die koers met een ruime voorsprong.
Daarna was er het feest met mijn supporters.
Stomdronken kroop ik uren later in mijn bed.

Dit is het verhaal van mijn allerlaatste koers.
Het werd me te veel.
Eerst amfetamines, daarna nog meer amfetamines en vervolgens daar bovenop ook nog de drank.
Het is het verhaal van zoveel wielrenners die steeds verder gaan om hun grenzen te kunnen blijven verleggen.
Ik kwam in het stadium waar velen niet meer uitraken.
Een stadium van doping, drugs en drank, in rechte lijn richting het zwarte gat.
Het voorlaatste huis van een doodlopend straatje reeds voorbij.
Verder blijven koersen was wellicht mijn dood geweest.
Verder blijven koersen had me zeker kapot gemaakt.

En toe werd ik soigneur.
In mijn beginjaren als verzorger begeleidde ik Walter Godefroot.
Godefroot had zijn eigen dokter in Drongen, en die had hem een dag voor Luik-Bastenaken-Luik
het product Cortrophine Z aangeraden, een voorloper van Synacthen.
Cortrophine Z was nog sterker dan Synacthen maar stapelde als bijwerking veel vocht op.
Dat waren extra kilo's, extra ballast, en daarom nam Godefroot ook Laxis, een vochtafdrijver.
's Anderendaags versloeg Godefroot Eddy Merckx.

In mijn Flandriaperiode, dat moet het jaar 1967 geweest zijn, zou ik voor een tijdrit in Duinkerke
zes renners een spuit Stryadine geven.
Stryadine was een middel dat het zuurstoftransport naar de spieren vergemakkelijkte.
Het werd gemengd met cafeïne om de renners nog extra op te peppen.
Ik gaf ze een inspuiting achter het struikgewas, uit het zicht.
Drie van de zes zegen neer.
Ik was doodsbang.
Gelukkig liep het goed af.

En zo kan ik nog uren doorgaan.
Jef D'hont, alias Jef Bidon.

Terug 

 

Stop je voor de streep?

Clean in het leven is niemand.
Ook de renners van nu niet.
Als renner kom je hoe dan ook met je voorwiel bij een grens uit.
Rijd je eroverheen of stop je voor de streep?
Wilfried de Jong.

Terug 

 

Jaques Anquetil, ..... door CyCCo aanbevolen. 

Jacques Anquetil, vijfvoudig winnaar van de Tour de France zei: "De fiets dient niet om snel te rijden, maar om te winnen".
Anquetil kende geen inzinkingen, waagde zich nooit aan een lange solovlucht, reed steeds berekend, in balans,
ging zuinig om met zijn krachten en deed nooit één trap te veel, daarom noemde men hem "Monsieur chrono".
Anquetil ging enkel in het rood wanneer hij ervan overtuigd was alleen hierdoor te kunnen winnen.

"Winnen" staat voor CyCCo gelijk met "overwinnen", het bereiken van een vooropgesteld fiets-klim-doel, door:
verstandig te fietsen, permanent te doseren, naar eigen maat, op eigen tempo, naar het voorbeeld van Jaques Anquetil.
CyCCo.

Terug 

 

Terug naar Welkom
Terug naar Intro
Terug naar Synthese
Terug naar Doelgroep
Terug naar Doelstelling
Terug naar FittingDynamics
Terug naar Vaartspel-training
Terug naar Powered by CyCCo aanbod
Terug naar Sport je gezond
Terug naar CyCCo in 100 woorden
Terug naar TeamOnWheels
Terug naar Pers-berichten
Terug naar Register

 

Spreekt de CyCCo benadering je aan? Neem contact op met CyCCo.
Had je graag ingetekend? Neem contact op met CyCCo.

 

Aansluitende info:

Intro
FittingDynamics
TeamOnWheels

Aansprakelijkheid
Lezing-presentatie boeken
Sponsors-donateurs

 

Heb je vragen? Neem contact op met CyCCo.

 

Wil je CyCCo steunen, dan kan je dit via je bijdrage op het rekeningnummer: BE59 9731 2262 6626.
Wil je er graag meer over vernemen, aarzel niet, klik door naar Sponsors-donateurs.

 

Navigeer in het hoofdmenu naar: Begin  Vorig hoofdstuk  Volgend hoofdstuk  Einde