We get you to the top

 

Het CyclingColsConcept ...

 

De Bike-FittingDynamics

 

Situering
Bike-FittingDynamics
Zeer logisch toch !
Voorbeeld
Getuige-foto's, feiten en cijfers
 :

    Heel ver gaan
    Met de Trek 26" mountainbike naar de top van de Col du Galibier
    Schoenplaatjes onder de juiste hoek
    Passende steunzolen 

Voetnoten :

    Bike-Fitting, Tom Boonen versus Lance Armstrong
    Een zadel moet naar achter en omhoog
    Regel # 48 //: Het zadel dient ...
    Zadelinstelling, horizontaal of toch een ietsje anders !
    Zadel-helling volgens Decathlon
    De afstand tussen zadel, handvaten en pedalen moest altijd dezelfde zijn

 

Terug naar FittingDynamics 

 

Navigeer in CyCCo FiDs naar:
Bike-FiDs  Gear-FiDs  Status-FiDs  Effort-FiDs  Trip-FiDs  Load-FiDs  Target-FiDs

 

Situering

Hoe bepaal je voor jouw lijf en leden de meest optimale freemmaat, stuurpenlengte, stuurpenhoek, zadelhoogte,
zadelpositie, zadelhoek, enz.?

Hoe stel je dit alles op jou af?

De antwoorden liggen niet voor de hand.

De ene prof-renner doet het zus de andere zo, maar allen streven ze ernaar om hun beschikbare kracht-energie
op een zo efficiënt mogelijke manier op de pedalen over te dragen, dus om bij elke been-omwenteling zo makkelijk
en efficiënt als mogelijk over het bovenste- en het onderste dode punt heen te geraken en dit in een zo
aerodynamisch mogelijke zithouding.

Terug

 

De CyclingColsConcept Bike-FittingDynamics 

Statische bike-fitting, het toepassen van fiets-basis-instel-regels gebaseerd op een éénmalige lichaamsmeting,
is wenselijk en zeer nuttig doch niet zaligmakend.
CyCCo beschouwt statische bike-fitting enkel als een goede vertrekbasis.

Menig top-coureur is ná statische bike-fitting, windtunnel-analyse en weken-maanden van pijn verbijten teruggekeerd
naar zijn/haar oude vertrouwde fietsinstellingen.

CyCCo Bike-FittingDynamics is een dynamisch interactief proces van frequent optimaliseren.
Met CyCCo Bike-FittingDynamics groeit de set fiets-aanpassingen en fiets-instellingen mee met de fiets-ervaring,
het fiets-vertrouwen en de fiets-conditie van de biker.

Anders gesteld, met CyCCo Bike-FittingDynamics evolueert de set fiets-aanpassingen en fiets-instellingen naarmate
het éénwordingsproces fietser-fiets groeit en de kwaliteiten-beperkingen zichtbaar-meetbaar-voelbaar worden,
steeds met het blessurearm bereiken van het gestelde klim-doel als focus.

In de CyCCo Bike-FittingDynamics benadering is de interactie fietser-CyCCo één onontbeerlijke schakel, daarom
worden fijn-afstellingen vaak uitgevoerd in een CyCCo FreeRide context.

Terug

 

De CyclingColsConcept Bike-FittingDynamics approach, zeer logisch toch!

Ieder mensenlijf is anders, slechts uitzonderlijk zijn linker en rechter leden perfecte kopieën van elkaar, nooit zijn
linker en rechter gewrichten op dezelfde manier ingesleten.
De ene rijdt met de knieën naar binnen, de andere plaatst ze eerder naar buiten.
De ene heeft platvoeten, de andere holvoeten.
De ene heeft x- en de andere o-benen.
Daarenboven is de ene links-handig-voetig en de andere rechts-handig-voetig.

Dit alles negeren of drastisch willen bijsturen is om blessures vragen.

Het CyCCo Team on wheels adviseert en zoekt samen met jou naar de voor jouw lijf en leden best passende
fiets-aanpassing-instelling-combinaties waarmee jij, bij elke been-omwenteling zo makkelijk, soepel en efficiënt
als mogelijk over het bovenste- en het onderste dode punt heen geraakt, jij je comfortabel en goed voelt met je
fiets-houding en er lang pijn-vrij kan in rijden.

Met andere woorden, het CyCCo Team on wheels gaat samen met jou op zoek naar die fiets-aanpassing-instelling-
combinaties waarmee jij, met absoluut respect voor je lijf en leden, je maximale trap-rendement bereikt en dit lang
en met een minimale kans op rij-pijnen en blessures kan volhouden.

Op die manier ligt je col-top in één non-stop beweging en zonder brokken halen, je best haalbare tijd neerzetten
en/of je grens verleggen en die best haalbare tijd verbeteren, binnen bereik.

Indien je fiets-instel-combinaties ook nog een geslaagde aërodynamische zithouding met zich brengen, dan is dit
mooi meegenomen.

Is je kracht-vermogen-energie-uithouding ietwat bescheiden en ligt je non-stop klim-doel vast, dan is, naast een
haalbare conditie-opbouw en een gekwantificeerde feedback van elke fiets-trip-effort, een optimaal totaal-klim-gewicht,
het beschikken over je persoonlijk best passende voor-achter-tandwielsets en een piekfijn afgestelde fiets:
CyCCo Bike-FittingDynamics, alles minutieus ingebed in de CyCCo klim-simulatie, je beste garantie om je klim-doel te
bereiken.

De CyCCo Bike-FittingDynamics zijn ingebakken in het CyCCo klim-concept, aan jou om al dan niet voor het volledige
CyCCo FiDs traject te opteren:
Bike-FiDsGear-FiDsStatus-FiDsEffort-FiDsTrip-FiDsLoad-FiDsTarget-FiDs.

Terug

 

Een voorbeeld van CyclingColsConcept Bike-FittingDynamics 

Enkel ter introductie vind je hieronder een concreet voorbeeld van CyCCo Bike-FittingDynamics.
Het spreekt voor zich dat bij dit alles heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.

 

Het CyCCo Bike-FittingDynamics voorbeeld:

 

    Veronderstel, je hebt een concreet klim-doel voor ogen, bijvoorbeeld:

          Superbagnières vanuit Bagnères de Luchon:
                 - Col-Her-Ken-Getallen
                 - Col-Steilheidsklassen
                 - Col-Profiel
                 - Col-Road-Profiel
                 - Col-Beschrijving
 

 

   Een beetje inkijk op de CyCCo Bike-FittingDynamics manier van aanpakken: 

 

Terug  

 

Getuige-foto's, feiten en cijfers 

Ter ondersteuning-illustratie vind je hieronder enkele concrete foto-voorbeelden van CyCCo Bike-FittingDynamics.
Het spreekt voor zich dat bij dit alles ook heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.

 

De CyCCo Bike-FittingDynamics foto-voorbeelden:

 

    Zoals je in het onderstaand plaatje terecht zult opmerken gaat CyCCo soms heel ver. 

   

Terug 

 

    Met de Trek 26" mountainbike naar de top van de Col du Galibier, getuige-foto's, feiten en cijfers: 

          - Het doel, een non-stop klim naar de Col du Galibier vanuit Valloire: Col-Her-Ken-Getallen,
            Col-SteilheidsklassenCol-Profiel, met een Trek 820 Antelope 26" mountainbike. 

          - De CyCCo Klim-simulatie wees uit dat de standaard aandrijflijn perfect matchte met rijder en klim-doel.
            Mocht dit niet het geval geweest zijn dan was er CyCCo Gear-FittingDynamics. 
            De aandrijflijn ziet er als volgt uit: het kleinste tandwiel vooraan 22 (triple 22-32-42), het grootste tandwiel
            achteraan 32 (11-32, 8-speed) tandjes, samen goed voor een afgelegde weg van 1,41 m per
            been-omwenteling.

          - Uit de CyCCo Klim-simulatie bleek echter dat een non-stop klim niet realistisch was tenzij de oorspronkelijke
            Schwalbe Bobby Nic banden (26 x 2.25) vervangen werden door Schwalbe Kojaks (26 x 2.00): lagere
            rolweerstand en lichter.

          - Die bandenwissel werd doorgevoerd. 

          - Mede dankzij de bandenwissel kon de rijder met brio slagen in de beide vooropgestelde ultieme doelen:
            “My Big Climb Challenge” en “My Best Non-Stop Climbing Performance”.
            De CyCCo Bike-FittingDynamics één onmisbare schakel, ingebakken in het CyCCo klim-concept.

          - Merk op dat de Trek mountainbike niet is afgeveerd hetgeen een dubbel voordeel impliceert: een lager
            gewicht
 en een meer efficiënte krachtoverbrenging (tenzij de vering kan worden geblokkeerd: lock-out).

          - Merk ook de Shimano SPD PD-M520 klikpedalen op.
            Mits ze correct worden gebruikt waarborgen ze een efficiëntere: meer evenwichtige, beter uitgebalanceerde,
            krachtoverbrenging gedurende de ganse trap-cyclus.

 

 

 

 

          - De oorspronkelijke band: Schwalbe Bobby Nic (26 x 2.25).  

 

 

 

          - De vervangband: Schwalbe Kojak (26 x 2.00).

 

 

Terug

 

    Schoenplaatjes onder de juiste hoek monteren, ook dat is CyCCo Bike-FittingDynamics, getuige-foto's, feiten en cijfers:

          - In dit specifiek voorbeeld wordt de voet enkele graden naar buiten op het pedaal in-geklikt.

          - Het schoenplaatje staat perfect haaks op het pedaal.

          - Het schoenplaatje en de schoen staan onder een kleine hoek ingesteld, zie de hoek tussen de twee
            verticale rode lijnen op de foto. 

          - De standaard SPD schoenplaatjes, Shimano SM-SH51 (alleen los te klikken door de hiel naar buiten
            te draaien), werden vervangen door Shimano SM-SH56 plaatjes (los te klikken door de voet in een
            willekeurige richting te draaien.

          - Door deze instelling is deze fietser opnieuw in staat om pijnvrij lange ritten te maken ondanks slechte
            staat van het knie-kraakbeen.

  

Terug

 

    Passende steunzolen gebruiken, ook dit is CyCCo Bike-FittingDynamics, getuige-foto's, feiten en cijfers:

          - In dit specifiek voorbeeld werden er orthopedische inleg-steunzolen op maat gemaakt.

          - Hierdoor worden enkel-, knie- en heup-gewricht bij iedere trap-rotatie, beweging-belasting,
            neerwaarts-opwaarts, correct ondersteund en wordt de belasting ervan optimaal verdeeld.

          - Door deze steunzolen te gebruiken kan betrokkene alsnog pijnvrij blijven fietsen en wordt
            verdere gewricht-slijtage tot een absoluut minimum beperkt.

 

 

Terug

 

Twijfel je nog? Neem contact op met CyCCo.

 

Bike-Fitting, Tom Boonen versus Lance Armstrong.

Tom Boonen voelt zich op best op een fiets die traditioneel als "klein" wordt beschouwd.
Boonen meet 1,90 m en rijdt op een aangepaste fiets, kadermaat 59 gecombineerd met een voorbouw maat 55.
De knieën van Boonen reiken tot bijna tegen het stuur.
Boonen rijdt en met een voet-scheenbeen-hoek van rond de 90°, de tip van de voet is vrijwel steeds horizontaal gericht.

Lance Armstrong, groot-meester in het snel en soepel rondtrappen van de kleine versnelling, kiest resoluut voor een fiets
die traditioneel "groot" wordt genoemd. Armstrong rijdt met een voet-scheenbeen-hoek van bijna steeds boven de 90°.
Zijn voettip wijst vrijwel altijd naar de grond.
Zo zie je maar, de ene prof-renner doet het zus de andere zo, maar allen streven ze ernaar om hun beschikbare
kracht-vermogen-energie op een zo efficiënt mogelijke manier op de pedalen over te dragen en dus bij elke been-omwenteling
zo makkelijk en efficiënt mogelijk over het bovenste- en het onderste dode punt heen te geraken.

Is je kracht-vermogen-energie-uithouding ietwat bescheiden en ligt je non-stop klim-doel vast, dan is, naast een haalbare
conditie-opbouw en je persoonlijk best passende voor-achter-tandwielsets: CyCCo Gear-FittingDynamics, een piekfijn
afgestelde fiets: CyCCo Bike-FittingDynamics, alles minitieus ingebed in de CyCCo klim-simulatie, je beste garantie om
je klim-doel te bereiken.

CyCCo.

Terug

 

Een zadel moet naar achter en omhoog.

Ik was 15 jaar lang beroepsrenner en won 21 etappes in 3 grote rondes: 6 in de Tour de France, 1 in de Giro en 14 in
de Vuelta.
Ik won Parijs-Tours en stond op het podium van de Amstel Gold Race, Milaan-San Remo, de Ronde van Lombardije
en Gent-Wevelgem.
In 1964 won ik olympisch goud in de 100 kilometer ploegentijdrit en in 1966 werd ik Nederlands kampioen op de weg.
Wanneer ik iemand zie die verkeerd op de fiets zit, dan zeg ik dat.
Velen maken er een zootje van.
Dat zadel moet een paar centimeter naar achter en omhoog, herhaal ik telkens weer.

Gerben Karstens.

Terug

 

Regel # 48 //: Het zadel dient ... .

Regel # 48 // van Velominati, het Genootschap Van Het Wiel, poneert:
Het zadel dient horizontaal en zo ver mogelijk naar achter te worden geplaatst.

Velominati.

Terug

 

Zadelinstelling, horizontaal of toch een ietsje anders!

In bijna alle sportboekjes lees je dat een fietszadel perfect waterpas-horizontaal moet staan.
Het lijkt erop alsof auteurs dit steeds weer klakkeloos van mekaar overschrijven.
Dus, gewoonweg horizontaal: even duidelijk als eenvoudig!
De realiteit ligt evenwel een ietsje complexer.
Het zadel dient bij aanvang: uitgangspunt, referentiepunt, eerste benadering, inderdaad perfect horizontaal te staan.
Daarna dient het zadel, al naar gelang het ontwerp: specifieke pasvorm, typische doorbuiging veroorzaakt door de
belasting van de berijder, en zijn/haar beoogde zitcomfort, een ietsje naar voor of een ietsje achter te worden
verschoven en dient de zadel-neus een ietsje naar boven of een ietsje naar beneden te worden gekanteld, tot
er finaal één stabiele en comfortabele zithouding wordt gevonden waarbij alle druk- en trek-spierkracht op de meest
efficiënte wijze naar de pedalen kan worden overgedragen.
Al die kleine "ietsjes" maken het grote verschil tussen in je non-stop klim "slagen of kraken", tussen van je non-stop
klim "genieten of afzien".

CyCCo.

Terug

 

Zadel-helling volgens Decathlon.

Decathlon adviseert een zadel-helling zoals afgebeeld hieronder:
- voor heren de zadelpunt lichtjes naar boven,
- voor dames de zadelpunt lichtjes naar onder.

 


Decathlon - door CyCCo gespot.

Terug

 

De afstand tussen zadel, handvaten en pedalen moest altijd dezelfde zijn.

Zoals iedere keer, vlak voor een rit, keek ik mijn fiets na.
De afstand tussen zadel, handvaten en pedalen moest altijd dezelfde zijn.
Als er maar een halve centimeter verschil op zat,
kon dat onderweg spierpijn en overbelasting veroorzaken,
en moest er voor het vertrek gesleuteld worden.
Gino Bartali.

Kanttekening.
Wat Gino Bartali stelt: "De CyCCo Koorderegel", avant la lettre (zie CyCCo Bike-FIDs Voorbeeld).
CyCCo.
Gino Bartali, Tourwinnaar 1938 en 1948.

Terug

 

Terug naar Met welke fiets
Terug naar FittingDynamics
Terug naar OnePack aanbod
Terug naar "Starters Special" CYclingCols Initiatie
Terug naar Sport je gezond
Terug naar Register
Terug naar Synthese

 

Twijfel je nu nog? Neem contact op met CyCCo.

 

Navigeer in CyCCo FiDs naar:
Bike-FiDs  Gear-FiDs  Status-FiDs  Effort-FiDs  Trip-FiDs  Load-FiDs  Target-FiDs