Het CyclingColsConcept ...
De Gear-FittingDynamics
Terug naar FittingDynamics
Navigeer in CyCCo FiDs naar: Bike-FiDs Gear-FiDs Status-FiDs Effort-FiDs Trip-FiDs Load-FiDs Target-FiDs
Inhoudsopgave
Situering Gear-FittingDynamics Zeer logisch toch ! Voorbeeld Getuige-foto's, feiten en cijfers :
• Thompson 28" sportfiets-modificatie • Giant 28" racefiets-modificatie
Voetnoten :
• De fiets-dérailleur, de historiek • De kleine molen; 39 x 23, relatief toch ! • Eddy Merckx, het begon in 1961, ..... Om groot te worden moet je klein trappen • Chris Froome's demarrage. Een nieuwe stijl, een stijl die loont • Hoge been-rotatie-snelheid, klein trappen, ... ook door CyCCo aanbevolen • Freddy Maertens, "winnen" het broze evenwicht tussen menselijk kunnen en de perfect passende tandwielset • "Velominati" versus "CyCCo": over tripel bieren en tripel tandwiel-combinaties • Over het versnellingsapparaat als hefboom en de peetvader van het Vlaamse wielrennen • Mijn geheim
Situering
Hoe selecteer je voor jouw conditie-vermogen-uithouding je lijf en je leden, de best passende voor-achter-tandwielsets om je gestelde doel te bereiken: je col-top in één non-stop beweging en zonder brokken halen, je best haalbare tijd neerzetten en/of je grens verleggen en die best haalbare tijd verbeteren?
Prof-renners worstelen minder met dit probleem, ze beschikken immers over een enorme kracht-vermogen-energie die vele malen groter is dan deze van de sportieve-recreant-fietser. Het uitgangspunt verschilt ook, als eerste over de streep komen is bij profs het enige wat telt, al de rest is bijzaak, niet meer of niet minder. Profs-renners laten meestal standaard tandwielsets monteren, is steile bergetappe's wordt daar wel eens van afgeweken, toch blijft de afgelegde weg per trapomwenteling duizelingwekkend groot.
Voor de sportieve-fietser en de recreant-fietser ligt het antwoord niet voor de hand.
Het antwoord: CyCCo Gear-FittingDynamics.
Terug
De CyclingColsConcept Gear-FittingDynamics
CyCCo berekent-selecteer, volledig gepersonaliseerd overeenkomstig je conditie-kracht-vermogen-energie-uithouding, je best passende voor-achter-tandwielsets: CyCCo Gear-FittingDynamics.
Anders gesteld, met CyCCo Gear-FittingDynamics beschik jij over de bij jou best passende tandwielcombinaties om je col-top in één non-stop beweging zonder brokken te halen, je best haalbare tijd neer te zetten en/of je limieten op te zoeken en die best haalbare tijd te verbeteren.
Terug
De CyclingColsConcept Gear-FittingDynamics approach, zeer logisch toch !
Is je kracht-vermogen-energie-uithouding ietwat bescheiden en ligt je non-stop klim-doel vast, dan is, naast een haalbare conditie-opbouw en een gekwantificeerde feedback van elke fiets-trip-effort, een optimaal totaal-klim-gewicht en een piekfijn afgestelde fiets, het beschikken over je persoonlijk best passende voor-achter-tandwielsets: CyCCo Gear-FittingDynamics, alles minutieus ingebed in de CyCCo klim-simulatie, je beste garantie om je klim-doel doel te bereiken.
De CyCCo Gear-FittingDynamics zijn ingebakken in het CyCCo klim-concept, aan jou om al dan niet voor het volledige CyCCo FiDs traject te opteren: Bike-FiDs, Gear-FiDs, Status-FiDs, Effort-FiDs, Trip-FiDs, Load-FiDs, Target-FiDs.
Terug
Een voorbeeld van CyclingColsConcept Gear-FittingDynamics
Enkel ter introductie vind je hieronder een concreet voorbeeld van CyCCo Gear-FittingDynamics. Het spreekt voor zich dat bij dit alles heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.
Het CyCCo Gear-FittingDynamics voorbeeld:
• Veronderstel, je hebt een concreet klim-doel voor ogen, bijvoorbeeld:
Superbagnières vanuit Bagnères de Luchon: - Col-Her-Ken-Getallen - Col-Steilheidsklassen - Col-Profiel - Col-Road-Profiel - Col-Beschrijving
• De door CyCCo aangeleverde gepersonaliseerde "CyCCo Klim-simulatie tandwielset data", met de focus op het slagen in je vooropgestelde klim-doel:
Terug
Getuige-foto's, feiten en cijfers :
Ter ondersteuning-illustratie vind je hieronder enkele concrete foto-voorbeelden van CyCCo Gear-FittingDynamics. Het spreekt voor zich dat bij dit alles ook heel veel meer dan een woordje uitleg hoort.
De CyCCo Gear-FittingDynamics foto-voorbeelden:
• De Thompson 28" sportfiets-modificatie, getuige-foto's, feiten en cijfers:
- Standaard was de Thompson S-7000 sportfiets uitgerust met vooraan 34 (compact 50-34) en achteraan 28 (11-28, 9-speed) tandjes als kleinste verzet, een afgelegde weg van 2,51 m per been-omwenteling.
- Het doel, een non-stop klim naar Superbagnères vanuit Bagnères de Luchon: Col-Her-Ken-Getallen, Col-Steilheidsklassen, Col-Profiel, het CyCCo rode draad voorbeeld.
- Uit de CyCCo Klim-simulatie bleek dat om met dat standaard verzet klim naar Superbagnères alsnog succesvol te kunnen afronden de fietser twee mogelijkheden had: ofwel in totaal 18,29 Kg uitsparen (fietser, fiets en uitrusting), ofwel 40,34 Watt, of anders uitgedrukt, 26,7 % aan vermogen winnen. Oordeel zelf of dit realistisch-haalbaar was?
- Er werd beslist om de volledige aandrijflijn aan te passen.
- De aandrijflijn ziet en na modificatie als volgt uit: het kleinste tandwiel vooraan 26 (triple 26-36-48), het grootste tandwiel achteraan 34 (11-34, 9-speed) tandjes, samen goed voor een afgelegde weg van 1,58 m per been-omwenteling.
- Mede dankzij de aangepaste tandwiel-combinatie: vooraan 26 en achteraan 34, kon de rijder met brio slagen in de beide vooropgestelde ultieme doelen: “My Big Climb Challenge” en “My Best Non-Stop Climbing Performance”. De CyCCo Gear-FittingDynamics één onmisbare schakel, ingebakken in het CyCCo klim-concept.
- Merk in de eerste foto ook de Polar trap-frequentie-sensor op.
Terug
• De Giant 28" racefiets-modificatie, getuige-foto's, feiten en cijfers:
- Standaard was de Giant Peleton 7400 vintage racefiets uitgerust met vooraan 42 (dubbel 52-42) en achteraan 26 (15-26, 6-speed) tandjes als kleinste verzet, een afgelegde weg van 3,34 m per been-omwenteling.
- Het doel, een non-stop klim naar Col de Peyresourde vanuit Bagnères de Luchon: Col-Her-Ken-Getallen, Col-Steilheidsklassen, Col-Profiel.
- De CyCCo Klim-simulatie bleek voor de klimmer nog dramatischer uit te vallen dan in het Thompson voorbeeld hierboven.
- Er werd beslist om de volledige aandrijflijn aan te passen.
- De aandrijflijn ziet en na modificatie als volgt uit: het kleinste tandwiel vooraan 22 (triple 22-32-42), het grootste tandwiel achteraan 32 (11-32, 8-speed) tandjes, samen goed voor een afgelegde weg van 1,42 m per been-omwenteling.
- Voor de "die-hards" van vintage fietsen. De standaard aandrijflijn werd vakkundig gedemonteerd en met zorg opgeslagen zodat de fiets, indien gewenst, terug volledig origineel kan worden afgemonteerd.
- Mede dankzij de aangepaste tandwiel-combinatie: vooraan 22 en achteraan 32, kon de rijder met brio slagen in de beide vooropgestelde ultieme doelen: “My Big Climb Challenge” en “My Best Non-Stop Climbing Performance”. De CyCCo Gear-FittingDynamics één onmisbare schakel, ingebakken in het CyCCo klim-concept.
Terug
Twijfel je nog? Neem contact op met CyCCo.
Voetnoten :
De fiets-dérailleur, de historiek.
Het prototype van de huidige fiets, de “Rover-III”, ook veiligheidsfiets genoemd, had geen versnellingen, enkel één tandwiel vooraan en één achteraan, we schrijven 1880. Begin 1900 werd “de vrijloop” bedacht en in productie gebracht. Toch duurde het nog tot 1912 voor het gebruik van deze innovatie, door toenmalig Tour de France directeur Henri Desgrange, aan de elite-renners werd toegestaan. Rond die tijd werd op het achterwiel, aan elke zijden van de wielnaaf één tandwiel gemonteerd, één groot en één klein. De coureurs stopten, stapten af, draaiden hun achterwiel om, en beschikten op die manier over twee tandwielverhoudingen: één voor het vlakke en één voor het klimwerk (zie foto).
Paul de Vivie, alias Vélocio, introduceerde in 1905 als eerste de two-speed achter-dérailleur waar de ketting met hendels en stangen werd versteld. In de twintiger jaren werden de stangen-systemen verder ontwikkeld. De renners Tullio Campagnolo en Oscar Egg creëerden respectievelijk hun “Cambio Corsa” en “Super Champion Gear” derailleurs. De broers Tommaso Nieddù en Amadeo Nieddù brachten eerst hun “Vittoria Margharita” op de markt gevolgd door de verbeterde versie, de “Cervino”. Lucien Juy vond in 1928 de door een kabel verstelbare parallellogram-dérailleur uit. Hij zorgde met zijn “Le Simplex” voor de doorbraak en legde de basis van de moderne achterwiel-dérailleur. In 1937 werd het gebruik van de dérailleur toegestaan in de Tour de France. In de Giro d’Italia, waar de regels veel minder strikt waren, vormde het gebruik van de dérailleur nooit een probleem.
Eens vertrouwd met de techniek hadden renners al heel gauw door dat tactiek*: het bijtijds inzetten en doseren van kracht en vermogen, onlosmakelijk verbonden was met de tandwielkeuze, en het verschil tussen winnen of verliezen bepaalde.
Die tactiek* bijbrengen-overdragen, in een context van veilig en gezond, is precies dat wat CyCCo beoogt. CyCCo.
Terug
De kleine molen; 39 x 23, relatief toch!
Lance Armstrong, groot-meester in het snel en soepel rondtrappen van de kleine versnelling maakte in het hooggebergte telkens weer het verschil met zijn kleinste voor-achter tandwiel-combinatie: 39 x 23, omgerekend een afgelegde weg van 3,51 m per omwenteling. Gemiddeld gingen de benen van Armstrong toen 100 keer per minuut rond, goed voor een gemiddelde klim-snelheid van 21,0 Km/uur. Duizelingwekkend hoog en enkel voor super-atleten weggelegd. Om non-stop klim-projecten ook voor de gewone fietser-sporter individueel passend en veilig-haalbaar te maken adviseert CyCCo Gear-FittingDynamics geregeld als kleinste verzet 26 x 34 of zelfs 22 x 36, omgerekend respectievelijk 1,58 en 1,26 m afgelegde weg per been-omwenteling. CyCCo Gear-fittingDynamics: één schakel om je col-top in één non-stop beweging te halen en van je hele klim te genieten. CyCCo.
Terug
Eddy Merckx, het begon in 1961, ..... Om groot te worden moet je klein trappen.
Het begon op 1 oktober 1961. Dik was hij niet meer, integendeel, eerder te klein en te fragiel om ook maar een schijn van kans te maken om te winnen. Iedereen die hem bekeek dacht hetzelfde toen die veel te magere jongen aanviel tijdens een wedstrijd te Enghien, een klein stadje ergens rond Brussel. De jongen was net zestien jaar oud, reed met een kleinere versnelling dan de anderen en moest furieus de trappers ronddraaien om snelheid te maken. De lokale renners hadden nog voor de start besloten dat een van hen zou winnen en toen die kleine jongen in zijn rode trui en op zijn blauwe fiets wegreed dachten ze dat hij het logischerwijs nooit lang zou volhouden. Niet dus. Het werd de eerste overwinning van Eddy Merckx. Herman Chevrolet.
Terug
Chris Froome's demarrage. Een nieuwe stijl, een stijl die loont.
Bij de eerste, plotselinge demarrage van Christopher Froome tijdens een bergetappe schrok ik. Het zag eruit als iemand die blijft malen in het luchtledige terwijl de ketting er al een minuut af ligt. De snelheid die Froome ontwikkelde was angstaanjagend. Zijn belagers leken stil te staan. Het was machinaal fietsen. Het was sensationeel snel en ja, ook verrassend om het zo te doen, met die driftige benen en zittend op het zadel. Froome voorzag de demarrage van een nieuwe glans. Een nieuwe stijl, een stijl die loont. Wilfried de Jong.
Terug
Hoge been-rotatie-snelheid, klein trappen, ... ook door CyCCo aanbevolen.
Een hoge beensnelheid is te verkiezen boven een eerder lage en wel om twee belangrijke redenen:
- Stel, je legt 1 kilometer af tegen een snelheid van 25 kilometer per uur. Met een klein verzet (een groot tandwiel achteraan en een klein tandwiel vooraan) moet je over die afstand veel meer been-omwentelingen maken dan met een groot verzet, je been-rotatie-snelheid ligt dan veel hoger, maar de belasting op je knie- en enkel-gewrichten is heel veel kleiner. Klein trappen, een hoge been-rotatie-snelheid, betekent gewrichtsvriendelijk trappen. - Bij iedere beenomwenteling wordt de doorstroming van je benen verstoord. Dit geldt zowel aan de aanvoer- als aan de afvoerzijde. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat veel kortstondige verstoringen minder nadelige effecten hebben dan een lager aantal verstoringen die langer van duur zijn. Klein trappen, een hoge been-rotatie-snelheid, betekent veel kortstondige verstoringen van de doorstroming, met minder nadelige effecten tot gevolg. CYCCo.
Terug
Freddy Maertens, "winnen" het broze evenwicht tussen menselijk kunnen en de perfect passende tandwielset.
Freddy Maertens kon in zijn beginjaren maar geen grote koers winnen. De Ronde van Luxemburg, die wel, maar geen grote klassiekers. Telkens kwam hij dat ietsje te kort. Pas in Gent-Wevelgem 1975 keerde het tij. Die dag kwam voor het eerst mijn bidon ter sprake. Ik had iets geprepareerd en Maertens gebruikte het de laatste 70 Km. Hij won Gent-Wevelgem en mijn bidon-succes was geboren. Maar Maertens won niet enkel door mijn bidon. We hadden ook aan zijn fiets gesleuteld. Maertens sprintte altijd met een 52-14. Een 53-14 was te groot voor hem, dat kreeg hij naar zijn zeggen niet rond. In samenspraak met de mecanicien Freddy Heydens monteerden we toch een 53-14. Maertens is dat pas na de koers te weten gekomen. Hij won Gent-Wevelgem met één bidon en één tandje extra. Die dag had Maertens de sleutels tot zijn succes gevonden. Jef D'hont, alias Jef Bidon.
Terug
"Velominati" versus "CyCCo": over tripel bieren en tripel tandwiel-combinaties.
Regel # 47 // van Velominati, het Genootschap Van Het Wiel, poneert: "Tripels zijn er om te drinken, alleen slappelingen rijden met idiote tripels".
Tripel bier is de hersteldrank van de Velominatus, een verdomd lekker serum voor het roddelen ná de trainingsrit. De Velominatus neemt het trainen ernstig en bezat zich niet. De Velominatus doseert op elk terrein. De Velominatus traint om tripels te mogen drinken. De Velominatus drinkt tripels om extra te kunnen genieten van de overwinning op het parcours en het gewonnen te hebben van al die slappelingen die rijden met compact cranks, of nog erger, met idiote tripels. Velominati.
Regel # 47 // van CyCCo, het CYclingColsCOncept, poneert: "Tripel bieren degusteer je met mate, met tripel tandwiel-combinaties fiets je".
CyCCo over: "tripel bieren degusteer je met mate". Bier met liefde gebrouwen drink je met verstand. Eén Tripel Karmeliet is goed voor 298 extra Kcal, één Westmalle Tripel voor 245 Kcal en één Chimay Tripel voor 208 Kcal. Merk op in de voorbeelden: CyCCo Vaartspel-Training en CyCCo Effort-FittingDynamics, dat wanneer de verbruikte training-energie niet gecompenseerd wordt door de inname van extra voedsel en/of drank, de fietser ná het 26 weken training-traject 8,1 Kg minder weegt. De fietser heeft dan 56762 Kcal verbrand, een equivalent van 190 flesjes Tripel Karmeliet, hetgeen afgerond neerkomt op het nuttigen van 1 Karmelietje per dag gedurende de training-periode. Trainen en bier drinken doe je dus best met verstand.
CyCCo over: "Met tripel tandwiel-combinaties fiets je". Merk in het CyCCo Gear FittingDynamics voorbeeld op dat een voor jou passend gemaakte tandwiel-combinatie je beste garantie is om non-stop je klim-doel te bereiken. Daarin slagen, daar komt het op aan; en wat kan jou het schelen of dit je lukt 2 of met 3 tandwiel-bladen vooraan! Daarenboven doen die 3 bladen absoluut geen afbreuk aan je geleverde prestatie. CYCCo. Velominati - CYCCo.
Terug
Over het versnellingsapparaat als hefboom en de peetvader van het Vlaamse wielrennen.
Als ge een gewicht niet oplichten kunt, dan neemt ge een hefboom. Het versnellingsapparaat doet dezelfde diensten. Karel Van Wijnendaele*.
Vrij vertaald. Wanneer je een gewicht niet kunt optillen, dan gebruik je een hefboom als hulpmiddel. Met het versnellingsapparaat van je fiets doe je precies hetzelfde. CyCCo.
*Karel Van Wijnendaele, pseudoniem van Carolus Ludovicius Steyaert (1882-1961), is de peetvader van het Vlaamse wielrennen en de geestelijke vader van de Ronde van Vlaanderen. Karel Van Wijnendaele maakte de Ronde van Vlaanderen groot. In 1912 nam Léon van den Haute, de toenmalige bestuurder van de krant Sportwereld, Karel Van Wijnendaele in dienst als sportjournalist. Op 25 mei 1913 organiseerde Léon van den Haute, ter promotie van zijn krant, de eerste Ronde van Vlaanderen. In 1926 nam Karel Van Wijnendaele alle taken van Léon van den Haute over. Stijn Knuts en Pascal Deleye. Karel Van Wijnendaele.
Terug
Mijn geheim.
Het was niet door mijn talent dat ik als enige niet moest afstappen op de steilste kant. Mijn geheim was dat ik een triple - drie versnellingsbladen vooraan - had, waardoor ik kleiner kon schakelen dan de anderen. De rest moest op die plaats afstappen, maar ik kon blijven trappen door mijn klein molentje. Ik maakte me geen illusies. Aan mij is geen wielertalent verloren gegaan, integendeel zelfs. Renaat Schotte.
Terug
Terug naar Met welke fiets Terug naar FittingDynamics Terug naar Sport je gezond Terug naar Pers-berichten Terug naar Voetnoten-register
Twijfel je nu nog? Neem contact op met CyCCo.
Navigeer in CyCCo FiDs naar: Bike-FiDs Gear-FiDs Status-FiDs Effort-FiDs Trip-FiDs Load-FiDs Target-FiDs
|